My Journey Part 3 ; Lambaian Kaabah

Day 5 : 5 Jun 2012 = 15 Rejab 1433

check-in hotel kul 8.30 . tyme to makan , solat and rehat kejapp . then , 10.30 gerak Masjidil Haram :)
 
Ya Allah , pertama kali melihat kiblatku dgn mata kpale sndri . tbe-tbe air mate rase mcm nak mngalir coz tak cye dpt tgok sndri kaabah dpn mate . subhanallah , besar sungguh ! then , trus tawaf rukun --> saie --> tahallul . Alhamdulillah , habis jugakk umrah pertama dlm hidup aku . kat skolah , bole blaja jee . finally , dpt gak uat practical yg betol-betol . bahagianye rase :)

Day 6 : 6 Jun 2012 = 16 Rejab 1433

i'tikaf di Masjidil Haram sajaa :)

Day 7 : 7 Jun 2012 = 17 Rejab 1433

jalan-jalan historical places of Mekah . such as , Jabal Thur<--Gua Thur ; kat cni rasulullah + abu bakar bersembunyi beberapa ari utk mngelakkn dri drpd musyrikin Mekah semase nak berhijrah ke Madinah . next , Jabal Nur<--Gua Hira' ; kat cni nabi bersendirian sblum diutus jd rasul . kat cni gakk wahyu petame diturunkn . next , Arafah<--Jabal Rahmah ; kat cni tmpt bertemunye nabi Adam ngan Hawa stlh tekeluar dr syurga . one of tmpt mustajab doa especially bout jodoh >.< next place , Mina ; satu kwsn jemaah haji wajib bermalam . kat cni gak ada 3 jumrah yg wajib jemaah haji utk mlontar . lastly , Ja'ranah utk miqat .  
for the next umrah , niat utk arwah wan : Hashim bin Rejab . after settle umrah , aku didatangi dgn satu ujian yg sgt berat oleh Allah . di saat itu , air mata trus mngalir membasahi bumi Mekah . hanye Allah yg tau betapa sdeynye aku :'(

Day 8 : 8 Jun 2012 = 18 Rejab 1433

lepak bilik . gi jalan-jalan . tyme maghrib isyak , aku bersaie sambil doa + zikrullah -.-

Day 9 : 9 Jun 2012 = 19 Rejab 1433

gi jalan-jalan kat Bin Dawood <--- mall TERfeymes kat Mekah kot ! and Makkah Tower . alaa , yg ada jam besar tuhh . pegi sane nek taxi ngan dyorg . balek plakk , jalan kaki sorg-sorg . Alhamdulillah , tak sesat , Allah bukak jalan :)

Day 10 : 10 Jun 2012 = 20 Rejab 1433

jalan-jalan lagi . diz tyme , pegi hudaibiyah . otw , lawat ldg unta . ade yg bli susu unta . tp aku tak bli sbb aku sgt tak ske susu . susu unta plakk , da la bau unta . huh -.-' name susu unta emglaa bau unta takkan bau kmbg plakk kot =.=" tp unta comel :) then , gi muzium Mekah . best ! dpt tgok mcm-mcm . kalau nak cte pe yg ade kat muzium mekah , smpy esok tak abes 
lastly , gi masjid Hudaibiyah utk miqat
tp krane ujian Allah aku masih tidak mampu melakukan umrah utk arwah mak tok . balik bilik , tak henti-henti air mate mengalir . hanye satu yg mampu menenangkan aku iaitu pesan Allah dlm al-quran : kte merancang dan Allah juga merancang tapi Allah itu sebaek-baek perancang . so , redha dlm keterpaksaan ! tp aku still panjatkan doa agar Allah bg peluang kat aku bg mengerjakan ibadah umrah kali ketige . 

Day 11 : 11 Jun 2012 = 21 Rejab 1433

dgn izin Allah , aku tekad utk uat umrah sndri . naik taxi kluar ke tanah halal menuju ke msjid taneem utk miqat .
Alhamdulillah , aku dpt gakk niat umrah utk arwah mak tok : Rasinah bt Pakwanchik . smoge amalku diterima Allah . memandgkan malam nie mrupakan malam terakhir aku kat mekah , aku uat kputusan utk tak bemalam kat hotel . the last nyte , aku juz spent tyme kat masjidil haram . mghabiskan sise-sise trakhir tok dating ngan Allah slom mninggalkan bumi mekah . 

Day 12 : 12 Jun 2012 = 22 Rejab 1433

okayy , this is the last day , sumpah aku sedey ! dlu tyme nak tggl kan bumi madinah mnuju ke mekah pon da sdey sgt ! apatah lagi nak mngglkan haramain . extravaganza sdeynye :'( tp nak uat cane , tmpt aku bkn kat cni . byk ag tggungjwb aku kat malaysia . tyme uat tawaf wida' , aku rase sdey sgt . aku doa spaye niee bknla kali trakhir aku jd tetamu Allah . hopefully , i'll come again soon . aku doa gakk , yg one day . aku nak mnetap kat bumi mekah mahupon madinah . andai aku mati , aku ingin jasadku disemadikan di tnh haram . abes uat tawaf wida' , aku pndg kaabah dgn aty yg sgt sayu ! aku rase mcm kne halau balik je tyme tuhh sbb pas uat tawaf wida' kan da takley berlengah-lengah kat ctu , kne tros balek . nnt kang , batal lakk tawaf wida' tuhh . so , kaki tros mlgkh mnuju ke hotel , bwk brg turon and naek bus muju ke airport Jeddah . otw , singgah laut merah ; kisah nabi musa belah laut tuhh . lunch kat sane and solat jamak zohor asar kat masjid trapong kat ctu .  
lbey krg kul 9 , naek flight utk kembali ke tanah air
tataa bumi Mekah 
panjang umur , murah rezeki , badan sehat , kte bertemu lagi :)